INTEGRACJA SENSORYCZNA
Czym jest integracja sensoryczna?
Integracja sensoryczna to prawidłowe organizowanie wszystkich bodźców, które dopływają do naszego mózgu ze zmysłów: wzroku, słuchu, równowagi, dotyku, smaku, węchu. Mózg musi rozpoznać otrzymane informacje, uszeregować je, zinterpretować i zintegrować z dotychczasowymi doświadczeniami. Proces integracji sensorycznej rozpoczyna się już w życiu płodowym i trwa do około 7 roku życia dziecka. Bardzo ważne jest, aby wspierać rozwój sensomotoryczny i integrację zmysłów już w pierwszych latach życia dziecka. Podczas zajęć Integracji sensorycznej terapeuta stymuluje zmysły dziecka i usprawnia m.in. motorykę dużą, motorykę małą, koordynację ruchowo-wzrokową, równowagę. Celem terapii jest dostarczanie dziecku różnego rodzaju bodźców sensorycznych, które wywołują poprawę integracji bodźców, które docierają z otoczenia i z ciała dziecka. Terapeuta indywidualnie dobiera ćwiczenia do dziecka w taki sposób, aby nie były zbyt łatwe, ani zbyt trudne, co dodatkowo stymuluje ośrodkowy układ nerwowy. Do terapii SI wykorzystuje się specjalne przybory i urządzenia, takie jak hamaki, piłki gimnastyczne, huśtawki, deskorolki, trampoliny, tunele, równoważnie, które stymulują układ przedsionkowy, proprioceptywny, a także przedmioty służące do stymulacji dotyku, smaku, węchu, słuchu. Często do terapii wykorzystuje się produkty i przedmioty, które można znaleźć w domu, np. koce i tkaniny, ryż, kaszę, groch, piasek, masy plastyczne, aromatyczne rośliny, owoce, warzywa i inne.
Główne cele terapii SI:
- Rozwijanie prawidłowego przetwarzania bodźców sensorycznych
- Kształtowanie prawidłowego odczuwania wrażeń przedsionkowych
- Rozwój równowagi i koordynacji ruchowo - wzrokowej
- Rozwijanie orientacji w schemacie ciała i orientacji ciała w przestrzeni
- Rozwijanie planowania motorycznego
- Rozwijanie pamięci ruchowej
- Usprawnianie percepcji wzrokowej
- Rozwój czucia powierzchownego i głębokiego
- Stymulacja układu dotykowego
- Poprawa kinestezji w celu doskonalenia kontroli, płynności i precyzji ruchów
- Rozwijanie percepcji słuchowej
- Stymulowanie zmysłów smaku i węchu,
- Rozwój samoświadomości i samooceny
- Dostarczanie prawidłowych wzorców psychomotorycznych, budowanie wzorca prawidłowej postawy
- Uzyskanie prawidłowej stabilności posturalnej
- Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej
- Rozwijanie motoryki małej, zdolności manipulacyjnych i grafomotorycznych
Dla kogo terapia SI?
Terapia SI jest jedną z nowoczesnych metod, o udowodnionej skuteczności, stosowanych w usprawnianiu dzieci i młodzieży z trudnościami w zakresie:
- Umiejętności ruchowych, np. opóźniony rozwój ruchowy, problemy z równowagą, słaba koordynacja ruchowa),
- Problemów emocjonalnych,
- Trudności z utrzymaniem koncentracji uwagi,
- Nadpobudliwości psychoruchowej (ADD, ADHD)
- Nadwrażliwości lub podwrażliwości na bodźce sensoryczne,
- Niepewności grawitacyjnej, nadwrażliwości na ruch i zmiany pozycji,
- Słabą orientacją w schemacie ciała i ciała w przestrzeni,
- Kontroli ruchu, brakiem płynności, precyzji,
- Brakiem umiejętności planowania ruchu.